2012. április 23., hétfő

Sodort rétes


Rétessütés. Na ez az, ami misztikum volt, mert ugye csak nagyanyáink tudták a titkot.
Életemben először tavaly sütöttem rétest. Kaptam egy olyan receptet, amitől vérszemet kaptam. És lássunk csodát,  "hejdejó" rétes lett belőle. Meg kell adni a tésztának a kellő figyelmet és tiszteletet, amit ő kegyesen meghálál. Ezzel meg nem mondtam újat, azt hiszem... (már megint közléskényszeresen okoskodtam, bocs).

Termékeny hétvége volt. Grilleztünk, medvehagymás pogácsát sütöttem és túrós rétest is. :-) 


Sodort túrós rétes


Hozzávalók:

50 dkg liszt
1 teáskanál só
1 evőkanál cukor
2 tojás
2 dl tejföl
kb. 2 dl tej (általában mésfél deci elég szokott lenni)

zsír a kenéshez

túrós töltelék:

50 dkg túró
15 dkg cukor
1 citrom reszelt héja
fél citrom leve
1 tojás
1 tejbe áztatott zsemle 
1 csomag vaníliás cukor
csipet só

a rántáshoz: 

2 evőkanál zsír
3 evőkanál liszt

Rugalmas tésztát gyúrtam a hozzávalókból. Nem kell megijedni, ragacsos, nokedli tésztára emlékeztető lehet az állaga. Ilyenkor néhány plusz szórásnyi liszttel megoldódik a kérdés. Letakarva pihentettem addig, amíg elkészítettem és kihűtöttem a rántást. 

A zsírt felhevítettem, majd halvány zsemleszínűre pirítottam benne a lisztet. Miután kihűlt, kinyújtottam a tésztát 2-3 mm vékony téglalapra, megkentem a rántással, majd feltekertem, mint a bejglit. Hűvös helyen (most a hűtőben) 1 órán át pihentettem. 

Negyed órával azelőtt, hogy a tésztát kinyújtottam, megcsináltam a túrós tölteléket. A túrót villával kicsit áttörtem, beletettem a cukrot, a vaníliás cukrot, a citrom reszelt héját, a fél citrom levét és a tojás sárgáját. A tojásfehérjéből kemény habot vertem, aminek először határozott mozdulatokkal az egyik felét, majd már óvatosan a másik felét is a túrós masszához kevertem.

1 evőkanálnyi zsírt kiolvasztottam egy kis serpenyőben. Kibéleltem egy tepsit sütőpapírral. A sütőt előmelegítettem 180 fokra. Ez gázsütőn a 4-es fokozat. 

A tésztát négy részre vágtam, mindegyiket vékonyra, már-már átlátszóra nyújtottam. Először sodrófával, majd kézzel dolgoztam. A tésztalap közepére zsemlemorzsát szórtam, ami megfogta kicsit a töltelék nedvességtartalmát. Ezután elosztottam rajta a tölteléket. Az olvasztott zsírral megkentem a töltelék mellett a tészta egyik oldalát. A tészta száraz felét a töltelékre hajtottam, majd erre rá a zsírral megkent oldalt is. 

A sütőpapírral bélelt tepsibe tettem, megkentem olvasztott zsírral és pirosra sütöttem. A mi sütőnkben ehhez nagyjából 3/4 óra kellett. 

Ej, de jó lett!


 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...