2013. június 21., péntek

Páródi pálócleves (féleség).


Még mindig dől a meleg. Evakuáltuk magunkat a városból a Mátrába. A gyöngyösi piacon megvettünk mindent, amiről azt gondoltuk, szükségünk lehet rá. Egészen remek piac van ott.

Indulás előtt azért gyorsan átgondoltuk, mit szeretnénk főzni, enni. Minél kevesebb időt kell a tűzhely mellett tölteni, annál jobb. Bár itt a házban emberi idő van, 22-23 fok. Valamilyen savanykás levest mindenképpen szerettem volna. Ez lett.
Hála a tervezőnek, már létezik mobilnet, meg 3G, meg 4D... Nem mintha nem lettem volna el internet nélkül, de most, hogy Rozi alszik, férjuram meg éppen Rozi bátyjával tekereg valahol a szerpentinen, jól jött, hogy irkálhatok. :-)


Palócleves


Hozzávalók (szerintem):

fél kiló zöldbab
60 dkg sertés lapocka
4-5 szem közepes krumpli
3 szál sárgarépa
2 szál fehérrépa
1 fej vöröshagyma
3 ducibb gerezd fokhagyma
4-5 babérlevél
kb. 5 dkg füstölt csemege szalonna (ha valaki a húsosabbat szereti, az is tökéletes)
1 édes paprika
1 paradicsom
édes nemes őrölt piros paprika

víz

tejföl
ízlés szerint cukor
1 citrom leve

Mindent előkészítettem. Megmostam és felkockáztam a húst, nagyjából 3 centis kockákra. Megmostam és megpucoltam a babot, krumplit, a sárgarépát és a fehérrépát. A krumplit kockára vágtam, a répákat kb. 1 centis karikákra. Felkockáztam a szalonnát, a hagymát, majd a fazékba tettem és megpirítottam őket, együtt. Enyhén sóztam. Amikor már üveges lett a hagyma és a szalonna is, hozzáadtam a húst és kb. 10 percig pirítottam, közepes lángos. Jól átvettem a füstölt szalonnás, hagymás ízt.

Ezalatt kihegyeztem a babot és kb. 3 centis darabokra vágtam. Rádobtam a szalonnás hagymás húsra, a felkarikázott fehérrépával együtt és közepes lángon nagyjából 10 percig, fedő alatt pároltam. Időnként megkevertem, nehogy leégjen. 

10 perc után felöntöttem annyi vízzel, hogy legalább 3 ujjnyira ellepje. Sóztam, borsoztam, beledobtam a babérlevelet és belereszeltem a fokhagymát. Közepes tűzön hagytam fődögélni úgy 30 percet. Amikor a bab és a fehérrépa már félig megpuhult, jöhetett a sárgarépa és a krumpli. 

Amíg ezek együtt puhultak, összeforrtak a fedő alatt, a tejfölt kikevertem az őrölt paprikával, kifacsartam a citrom levét is. 

Menet közben azért kóstolgattam a levest, és ha kellett fűszereztem még.

Mielőtt betejfölöztem volna az egészet, apránként a leveshez öntöttem a citromlevet, kóstolgattam, nehogy túl savanyú legyen. Kevés cukorral kiegyensúlyoztam a citromlevet, majd jött a paprikás tejföl. 

Forró volt, üdítő és finom.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...