2012. február 22., szerda

Angol almatorta...


Ezek a britek csak tudnak valamit. Almatortát sütni biztosan.

Mostanában nem igazán sikerültek a sütik. Csináltam márványos gesztenyés krémest, aminek a lapjai olyanok lettek a krémtől, mint az ázott kartonpapír. Kellett valami, amitől visszaáll a becsület. Többször megsütöttem már ezt az angol almatortát, talán az egyik legegyszerűbben összeállítható sütemény. És nagyon finom. De naná, hogy, itt is volt egy kis malőr. Amatőr... Amikor először készítettem, kicsit elnéztem a tésztához megadott cukor mennyiségét a . 36 gramm helyett 36 DEKAGRAMMOT tettem bele... Így is jó lett, bár összeragadt tőle a szánk. Ráadásul anyósomékhoz vittük, ez volt az egyik bemutatkozó tortám.

Szóval, ennek a süteménynek épp abban rejlik az egyik nagyszerűsége, hogy egyáltalán nem édes, az alma természetes íze dominál. De ez már történelem. Íme a recept a helyes arányokkal.

Hozzávalók:

A tésztához
250 g liszt
150 g hideg vaj
36 g cukor (figyelem, semmiképpen sem 36 dkg :-))
2 evőkanál hideg víz
csipet só

A töltelékhez
750 g savanykás alma (fontos, hogy az alma ne legyen kásás, mert az nagyon elrontja az összhatást, grízre emlékeztető állaga lesz a tölteléknek)
1 darab citrom
1 teáskanál őrölt fahéj
1 teáskanál őrölt szegfűszeg - az eredeti recept ezt nem írja, önkényesen tettem a töltelékhez, mert karakteres ízt ad neki és persze, mert imádom :-)
56 g cukor - én finomítatlan barna nádcukrot használtam, mert abban volt még korábbról kikapart és megmaradt vanília rúd, de a fehér kristálycukor is tökéletesen meglel
1 evőkanál étkezési keményítő 

3 evőkanál sárgabarack lekvár a torta megkenéséhez.

A sütőt előmelegítettem 180C fokra. Ez gázsütő esetében azt hiszem a 3-as fokozat, de valószínűleg ez nagyban függ a sütőtől.

A tésztát két módon is össze lehet állítani. Az egyik a hagyományos, kézzel gyúrás. Ebben az esetben viszont villámgyorsnak kell lenni, mert ha sokáig simogatjuk a tésztát, nem lesz kellően omlós. A másik a robotgépes változat. Én így csináltam, amihez először a felkockázott hideg vajat tettem a keverőbe, majd hozzáadtam a lisztet, a cukrot és a sót is. Nagyjából 1 perc alatt morzsásra keverte a gép. Ezután a tésztát átöntöttem egy tálba, amihez hozzátettem a 2 evőkanál hideg vizet. Tényleg legyen jó hideg a víz, akár a fagyasztóba is betehetjük 1-2 percre, mielőtt a tésztához adjuk. Ha már a víz is a tésztában van, nagyjából 1 perc alatt gyors mozdulatokkal összegyúrom, majd lefedve 1 órára hideg helyre tettem pihenni. 

Amíg a tészta pihent, kivajaztam egy tortaforma alját és oldalát is, és a gyereklány is kapott uzsonnát (alma, sütőtök és sárgarépa mix).

Pár perccel azelőtt, hogy a tésztát kivettem a hűtőből, megpucoltam, kicsumáztam és felkockáztam az almát. Összekevertem a cukorral, a fűszerekkel, a citrom levével és reszelt héjával, az étkezési keményítővel. A keményítő sokat segít abban, hogy ennek a sütinek a tésztája ne legyen ázott kartonpapír állagú, mint a gesztenyés krémé volt.

A tészta egyik felét nagyjából fél centi vékonyra nyújtottam úgy, hogy a tortaforma oldalára is jusson (nagyjából 2-3 centi magasan). Erre öntöttem az almát, majd kinyújtottam a tészta másik felét is, ugyanúgy nagyjából fél centi vékonyra és betakartam vele az almát. A tészta tetejére kis lyukat vágtam, így a sülés közben képződő gőz távozni tud, a tészta nem púposodik fel. 

50 percig kell sütni a 180C fokos sütőben, majd ha elkészül, a tetejét meg kell kenni a sárgabarack lekvárral, amitől szép fényes lesz. 

Én most angol vanília sodó-t csináltam hozzá, de vanília fagyival is isteni, főleg, amikor a torta még forró.

A tortát korábban sütöttem, mint ahogy a blogot elkezdtem, ezért nincs még kép róla. De ha legközelebb sütök, lefényképezem, kisdobos becsületszó. :-)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...